Om Mig
Marvin några kvarter från sitt hem
Marvin några kvarter från sitt hem
i maj 2019 på Katarina Bangatan. Proffesionellt verksam inom Svensk teater i ca. 50 år
15 år med improvisation på Fridhems FHS
15 år med improvisation på Fridhems FHS
Konferencier eller scenregi - vad som, bara det blir perfekt. Ovan, scenregi i impro- konceptet "Avenyn". Mr Impro* myntades på Fridhem
Här är det nya TV-formatet. Ja, du får se det så här för vi kan inte skriva ut hur det går till - men du kan säga "jag såg det först"
Idé: Sara Myrberg Medverkande: Sara, Per Dahlström, Bert Gradin. Regi Marvin Yxner. Premiär januari 2010 - Kloss är en av Teater Tres största succéer och har turnerat över hela världen. Foto :Martin Skog
Ara Abrahamian - intervju på Boulevardteatern. Inspirerande och rolig kväll.
I Havsbanden - en dokumentärserie i 3 delar.
Marvin * Arbetskamrater i 15 år - sommarkurser på Fridhems Folkhögskola i Svalöv . Robert Pukitis-teaterpedagog extraordinär!
Alexandra Charles interjuvade jag på Boulevardteatern
Alexandra Charles interjuvade jag på Boulevardteatern
Roger Westberg, Kalle Jakobsson, Sofia Czinkoczky - Sveriges Bästa improvisatörer, fullständigt rev ner stället av skrattstormar. Avslappnat, roligt och helt galet.
Sommarkurs på Lendas Kreta - Humor och kreativitet. Med Martin Svensson & Marvin Yxner
Andreas Lundstedt berättar - Per & Sofia, improvisationer de situationer han berättade om, på Boulevardteatern.

Marvin Yxner


Marvin  är känd från olika sammanhang i, TV / Film/ Reklam och på scenen b.l.a. ”Hem till dig eller mig eller var och en till sig” av Lasse Hallström och ”Percy tårar” av Killing-gänget är två legendariska TV-klassiker. 


Som regissör har han satt upp ca 60 teaterpjäser runt om i Sverige. Från slutet av 70-talet har han även utbildat skådespelare som teaterpedagog på Statens Scenskolor/Teaterhögskolor.


Han var den förste skådesspelaren/pedagogen som började undervisa i impro. 1977 så delgav han "Teater-förbundets Frilansavdelning" de blev alltså de första att ta del av Keith Johnstones idéer om teater-impro.


I fyra decennier har Marvin fortsatt att utveckla improvisationens tankar, tekniker och pedagogiken  med nya koncept och format på alltifrån stadsteatrar, regionteatrar till amatörteatrar.

16 År med legendariska och nyskapande  sommar-kurser på Fridhems Folkhögskola. Som nu fortsätter i Skara


Under 80-talet och fram till nu, började han att samarbeta med företag. Skrattet är människans högsta intelligens och  relationer har underliga vägskäl - plötsligt har vi skrattet där - det löser upp det flesta dilemman

 

Så om du ser en håller kurs han håller, så inse att det är en unik kurs med skådespelaren och legenden Marvin Yxner som har omfattande erfarenhet som regissör, skådespelare och teaterpedagog. Missa inte!


Regissör.


Skådespelare i många år, hade ansvar för min del i pjäsen. Ville ta hand om hela berättelsen blev till slut för stor. Så jag klev på som regissör.


Tillåtelse Texten är ett partitur och den ska tolkas. Jag har en idé. Men den är inget utan inspel från alla som är med i produktionen.


Hur länge kan vi pröva texten? När är den klar?  Jag som regissör bestämmer till slut vad som skall finnas med i pjäsen, alltså vad det är som publiken skall få se.  Min önskan är alltid folkligt, festlig, fullsatt.


Alla på scen agerar ju som mig!

  Jag körde fast. Därför att jag bestämde för mycket. De på scenen blev stela och använde mina manér. Min erfarne mentor hjälpte mig. 


Allan Edwall min Mentor sa: "kom å titt på när jag repeterar". Han såg min tveksamhet.  Men Allan sa. "Du är från Norr, som jag, å du ä ärlig - du bara säg vad du ser å tyck".


Se aktionen och återberätta vad jag såg.  Att vänta, att hålla käft när jag såg att Allan hade det krångligt. Och yttra mig när det var läge för det.


"Gunn Wållgren sa: " i tragedin, sök det komiska - i komedin, sök det tragiska. Du har ett öga för det och jag tycker du skall börja formulera dig i det". I Allans gestalt var det så. Hela tiden skratt å gråt. Mästarna delade med sig av sina erfarenheter.


Humor - jag regisserar helst  humor. Tragedi - ja, det finns vid varenda övergångsställe. Komedi kräver mer av mig som regissör. Regi är ett erfarenhetsyrke.

... Och naturligtvis...

Ansvar för allt på scen:

för helhet och detaljer. Planera och komma överens med ensemblen åt vilket håll hela pjäsen drar. Det är du som regissör som lägger ut rälsen - så den räcker hela vägen till premiär.


Testa, pröva, visualisera - framförallt tänk igenom innan hur föreställningen ser ut i ditt huvud. Sedan försök med scenografen att förtydliga bilden som du vill ha fram.  Hela arbetet blir bättre om det är genomarbetat och kommunicerat.


Låta skådespelarna göra sitt arbete i fred. Vi har fantastiska skådespelare i Sverige. Det är ett välkänt faktum att det är skådespelarna som ser till att det blir bra föreställningar. Dynamiska, tekniskt kunniga och med stark integritet.


Trygghet, lekfullhet och lust skall alla känna. Det är viktigt för kreativiteten och skapandet.

...och kom ihåg att väcka regissören då och då...