Om Mig
Konferencier eller scenregi - vad som, bara det blir perfekt
Här är det nya TV-formatet. Ja, du får se det så här för vi kan inte skriva ut hur det går till - men du kan säga "jag såg det först"
Idé: Sara Myrberg Medverkande: Sara, Per Dahlström, Bert Gradin. Regi Marvin Yxner. Premiär januari 2010 - Kloss är en av Teater Tres största succéer och har turnerat över hela världen. Foto :Martin Skog
Ara Abrahamian - intervju på Boulevardteatern. Inspirerande och rolig kväll.
I Havsbanden - en dokumentärserie i 3 delar.
Marvin * Arbetskamrater i 15 år - sommarkurser på Fridhems Folkhögskola i Svalöv . Robert Pukitis-teaterpedagog extraordinär!
Alexandra Charles på Boulevardteatern. fr.v. Roger Westberg, Kalle Jakobsson, Sofia Czinkoczky - Sveriges Bästa improvisatörer.
Sommarkurs på Lendas Kreta - Humor och kreativitet. Med Martin Svensson & Marvin Yxner
Andreas Lundstedt berättar - Per & Sofia, improvisationer de situationer han berättade om, på Boulevardteatern.

Regissör.


Vi gick ut i snöstorm i Luleå och lekte Antarktis och jag bestämde vem som var Amundsen, vem som kom först till sydpolen - vem som frös ihjäl... etc. Snövinden piskade våra ögon. Järnverket  mullrade och gav fart åt vår fantasi.


Jag stod på som skådespelare i många år . Jag hade ansvar för min lilla del i pjäsen. Längtan att ta hand om hela berättelsen blev till slut för stor. Alltså, till slut klev jag in som regissör.


Tillåtelse

Texten är ett partitur och det kan tolkas på olika sätt. Jag har en idé med texten när jag kommer och presenterar den. Men den är inget utan inspel från alla som är med i produktionen.


Hur länge kan vi pröva texten, tolka och vrida på den? När är den klar, när når den gränsen?  Jag som regissör bestämmer vad som skall finnas med i pjäsen, alltså vad det är som publiken skall få se.

Min önskan är alltid folkligt, festlig, fullsatt.


Alla på scen agerar ju som mig!

  Jag körde fast. Därför att jag bestämde för mycket. De på scenen blev stela och använde mina manér. Min erfarne mentor hjälpte mig. 


Allan Edwall sa: "kom å titt på när jag repeterar". Han såg min tveksamhet.  Men Allan sa. "Du är från Norr, som jag, å du ä ärlig - du bara säg vad du ser å tyck".


Så fick det bli. Lärde mig se vad det var jag förstod och sedan att återberätta vad jag såg.  Att vänta, att hålla käft när jag såg att Allan hade det krångligt. Och yttra mig när det var läge för det.


"Gunn Wållgren sa: " i tragedin, sök det komiska - i komedin, sök det tragiska. Du har ett öga för det och jag tycker du skall börja formulera dig i det". I Allans gestalt var det så. Hela tiden skratt å gråt. Mästarna delade med sig av sina erfarenheter.


Humor - jag regisserar helst  humor. Tragedi - ja, det finns vid varenda övergångsställe i trafiken. Komedi kräver mer av mig som regissör. Regi är ett erfarenhetsyrke.

... Och naturligtvis...

Ansvar för allt på scen:

för helhet och detaljer. Planera och komma överens med ensemblen åt vilket håll hela pjäsen drar. Det är du som regissör som lägger ut rälsen - så den räcker hela vägen till premiär.


Testa, pröva, visualisera - framförallt tänk igenom innan hur föreställningen ser ut i ditt huvud. Sedan försök med scenografen att förtydliga bilden som du vill ha fram.  Hela arbetet blir bättre om det är genomarbetat och kommunicerat.


Låta skådespelarna göra sitt arbete i fred. Vi har fantastiska skådespelare i Sverige. Det är ett välkänt faktum att det är skådespelarna som ser till att det blir bra föreställningar. Dynamiska, tekniskt kunniga och med stark integritet.


Trygghet, lekfullhet och lust skall alla känna. Det är viktigt för kreativiteten och skapandet.

...och kom ihåg att väcka regissören då och då...